My Nr One

Alla inlägg under november 2012

Av Marie Ekdahl - 30 november 2012 18:25

Idag kalva äntligen min favoritko. En tjurkalv köttkorsning. 

Fina kossan har bra juver och bra ben. En röd ko såklart   

 

Yes var duktig idag när tackorna hamna i trånga gången. Lyfte in henne längst bak. Hon tyckte det var lite spooky till en början. Väggarna är täckta så där är lite mörkt. Men med lite stöttning så fick vänt dom.     Inte ofta man får sånna övningar, så man får passa på    


Kerstin var här och som vanligt lite träning och mycke fika och skitsnack hehe   Kersin & Kite


Måste verkligen fixa fårstallet. Det är fullt dugligt men vill ha loss mer yta så det ska va smidigt att sätta upp boxar om det skulle behövas tex vid lammning. Får väl göra som jag tänkt från början....

Måste skruva färdigt hundgårdarna också. Mycket måsten nu...skärpning marie!!


I dag på jobbet gick jag och tänkte på Wille (Yes tilltänkta) Han e så väldigt fin på djuren. (Har bara sett han på nöt) Får gåshud när jag tänker på hans upptag. Och fålla ut....ja jag säger bara det. Vilken hund. 

Elisabeth kan vara lycklig som får jobba med han. 


Nej nu blir det ryggläge och skumtomtar.


I morgon börjar julkalendern tjohooo

Av Marie Ekdahl - 29 november 2012 19:25

En superko på jobbet har något under hakan. Har haft det typ alltid i vuxet liv. Veterinären tror tumör?

 

 

Förra laktationen var hon bäst i besättningen. Nu är hon ganska nykalvad. Duktig kossa.

Kor är fantastiska djur. Dom gnäller sällan. När dom gnäller, då är det allvar.


Detta får mig att tänka på nötvallning. Hur kan det accepteras så mycket bett och stress på tävling??

Helt ofattbart. Hade hundarna bitit så eller stressat inne i kostallet, hur skulle det se ut?? 

Visst är det bra att dom kan bita, men inte bara så där hej å hå. 

Biter hunden i näsan, tycker jag den ska stå kvar, visa att här är jag, du vänder och går. PUNKT!!

Biter den bak för att få igång djuren. Sluta bit när djuren går. PUNKT!!

Om djuren drar, håll ut och möt upp. PUNKT!! ( Hur uppfattar djuren en hund som kommer i 190 bakifrån och hoppar efter halsen??)

Bara vad jag tycker!! Men jag är kanske konstig.

Lätt för mig att sitta här och säga så. Jag som bara är hobbyvallare för tillfället   


Blir mycket sånna tankar när man går själv hela dagarna. Kuf kalla någon mig. Är nog det. 

Enstöringen i Vallarum.


//Filosofen

Av Marie Ekdahl - 26 november 2012 17:55

Hämta Alma i fredags. En tung dag på jobb var det, vissa delar tomma. Har ett litet djurskötarhjärta ändå   

Men blicka framåt är det som hjälper!!


Hela lördagen gick till att städa och hänga upp stjärnor.   Så mysigt det blev.  

Glögg, lussebullar å pepparkakor på kvällen. Ja skumtomtar me förståss. Mums!

Söndag kom mamma med ved från Olle. Tack Olle så snällt.

Sen rullade två bilar, med mig, mamma, Alma, Mini, Catla,Dennis å Melwin, ner till Vellingeblomman.

Massor med tomtar ju. Underbart.  


Idag efter jobb tog jag utTyson och Kiwi. Kändes bra. Dom är ju på olika stadier så man får tänka om när man bytar hund. Intressant och kul!!

Tyra och Yes vilar lite just nu. Hjälper bara till att ta ut fåren. Sorterat lite med Yes.

Don verkar trivas med det.

Tyra verkade ledsen ett tag men pigga på sig igen. Man blir ju lite orolig när dom inte är sig själv.

Nu har dom fått mat med korv i    Det uppskattades.


Ska uppdatera hemsidan också. Kanske inte idag. www.123minsida.se/mocha


Av Marie Ekdahl - 22 november 2012 19:38

Stina var här med Jack idag    

 

 

 

Stina har en fin hund. Bli nog kanon. 


Fika hade Stina också med sig. Det slank ner   

Sen kom Kerstin och Vicky. Kerstin hade också fika med....frukt!!! det gick ner de me.


I morgon hämtas bästa Limlim   


Av Marie Ekdahl - 21 november 2012 19:14

Japp, kameran har vatt framme. Älskar hundbilder. Här kommer några-

Tyra

 

 

Yes

 

 

Tyson

 

Kiwi

 

Väldig dimma men blev hyfsat ändå


Nu blir det doschen och sedan Bonde söker fru.

För den delen kan jag va med på både bonde söker fru och Ensam mamma söker,

men varför...finns ändå ingen som står ut med mig...förutom mina fina hundar   


Av Marie Ekdahl - 20 november 2012 18:15

Har varit hos Catla och fikat. Melwin var på superhumör. Han har blitt en envis rackare. Han hade ett julkort i munnen, -Ta ut det sa Catla. Han blängde på henne och vägra spotta ut kortet.

-Ta ut kortet ur munnen Melwin

Melwin vägrar, men släpper inte henne med blicken, utan lägger till med att börja spela med fingrarna på hakan, fortfarande med kortet i munnen.

Ja vem vann??   


Senare...lära Tyson ligg. Fick ta fram leverpastejen!!!   


Vill ha jul nu. Lyssnar på Carola. Hon e ju såååå bra. Little drummer boy är ju favvon såklart.

Jag och barnen ska adventsstäda i helgen    Mys mys


Snart ett år sedan jag och barnen flytta hit. Trivs bra. Lite ensamt i stort hus ibland. Alma är sällan här och 

Mini är nästan aldrig hemma. Men men, har ju djuren. 

Har ni förslag på kurser eller något så säg till.


 

Meeeeen fel bild. Hur tar man bort bilder??   


Ja ja här kommer den rätta   

Soffmys me Yessica    




Av Marie Ekdahl - 19 november 2012 18:37

Vilken härlig dag det varit. Morgonfrost och sedan sol    Underbart.

Trodde jag skulle bli liggande efter jobb. då min muskelinflammation var hemsk. Men fick stoppat i mig massor med olika piller jag hitta. Tillslut var det okej... så ut till djuren.

Skulle städa ute hos fåren, men det våga jag inte pga värken, så de får bli en annan dag. Ska dela av där ute också, men kan inte bestämma mig för vad som blir bäst. 


Tog ut ungtupparna idag. Några dagar sen sist. Kiwi väldigt het och utan hjärna till en början. Men sen gick det bättre- Börjar få in lite kommando och de känns som han börjar hitta rätt. 


 

Konsentrerad Kiwi


 

Japp linan är på   


Tyson har jag börjat få kontakt med nu. Underbart!! Det går att hantera han nu. Ska få in ett stop. HAn är inte ligg-typen så det får nog bli stanna. Blir nog en bra arbetshund.


Stina och Jack var här en dag förra veckan och han ser fin ut. Mycket konsentration. Me like alot!!

Mariette säger att Vonn är mycket hund i lyxförpackning, vet inte hur jag ska tolka det, för snygg är hon ju inte

 

Vonn för någon vecka sen.


Mycke valpsnack. Men det e kul att följa dom, det var ju min första kull.

Ser fram emot fler kullar om bara det kan börja löpas....!!!




Av Marie Ekdahl - 12 november 2012 19:38

Funderar på att ha blogg i stället för hemsida?? Men detta är mer invecklat, eller jag som är osmart .  


Hitta en smiley som påminner om mig   hehe sån e jag.


Mest ska detta handla om mina hundar, om jag nu fortsätter med detta.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards