My Nr One

Alla inlägg under augusti 2013

Av Marie Ekdahl - 29 augusti 2013 22:36

Var hos Eric och Caroline och träna nöt idag. Känns ju så där att starta
sm med en hund som just nu skiter fullständigt i mig. Var tog hon vägen. Min lyhörda jättefins Yes. Hon är borta och har varit det ett tag. Hoppas hon kommer tillbaka fort.

Yes bror Yoei startar young handler EM i belgien med start i morgon. Lycka till Frida. Håller tummarna.

Sen har vi ju Trim och Karin. Heja heja!!!!

Kort å gott från mig. Måste sova nu, i morgon kommer Alma :-)

Carolin och Stella på bilden.

Av Marie Ekdahl - 29 augusti 2013 22:35

Var hos Eric och Caroline och träna nöt idag. Känns ju så där att starta
sm med en hund som just nu skiter fullständigt i mig. Var tog hon vägen. Min lyhörda jättefins Yes. Hon är borta och har varit det ett tag. Hoppas hon kommer tillbaka fort.

Yes bror Yoei startar young handler EM i belgien med start i morgon. Lycka till Frida. Håller tummarna.

Sen har vi ju Trim och Karin. Heja heja!!!!

Kort å gott från mig. Måste sova nu, i morgon kommer Alma :-)

[Bild]

Carolin och Stella på bilden.

Av Marie Ekdahl - 19 augusti 2013 20:05

Var i hilleshög och fårtävling ik2 i helgen. De va roligt. Tyra skötte sig fint så vi kom 11a. Med lite träning kanske vi kan bli bra på får också. Yes pratar vi inte om. Eller jo...Hon körde på i 190. Framdrivningen var spikrak så det var ju inget, men hastigheten gilla jag inte. Tog inte ett enda komando och när vi kört halva första benet i fråndriv klev jag av. Inte ens nära lyssna hon    Samma blev det dag två. Stort och svårt, men sen byggdes banan om och vi fick starta  igen. Då gick vi runt. Båda hundarna var super i närarbetet. Tyra var bra även där ute. Vifick 80p 38 i hämt. Det var lite klurigt hämt men jag e nöjd.

Nästan i varje flock var där en tacka som vände upp mot hunden. Dag två fick jag sån med båda hundarna. Yes fick jag flanka ut lirka lite för attfå tillbaka flytet, och så gjorde dom flesta. Med Tyra började jag göra så, men sen såg jag att när tackan vände, stanna hon och luta sig lite bakåt. Då fortsatte tackan och vände inte mer. Precis så här gör hon på ko med kalv. Kanske inget märkvärdigt, men jag gillar sånt och har inte sett henne göra det på får innan. Duktig vovve   

Nu får det bli sm-träning med Yes sen hårdträning på får efter det. Måste ju skärpa mig med träningen!!!


Måste säga att Björn Mattssons Borris...jädrans vilken fin hund!!


Har ny dator så alla gamla bilder är borta. Den andra datorn la liksom av. Därför inte valpkullarna kommer in på hemsidan. Får fixa det.


Allt för idag



Av Marie Ekdahl - 14 augusti 2013 20:59

Japp, nu kommer skrytet ni alla väntat på  

Men vi börjar från början. Torsdagsmorgon, åker jag, Alma,Tyra och Yes till Öland. Vi bor hos Elisabeth och hennes fina killar Wille Pep och Frasse. Men Frasse fick lämna jordelivet denna dag och nu springer han på de evigt gröna ängarna. Frasse var Elisabets hund och arbetskamrat och blev bara 6 år. Tack Elisabeth föratt du orkamed oss en så jobbig tid   

Fredag var enheldag på djurparken. Alma och jag. Helt underbart. Bättre än väntat, så det kan man göra fler gånger.


Så var det då dax för nötcupen. De 10 högst rankade nn2-hundarna gör upp på en större bana med mer praktisk inriktning.

 Det var helt utan förväntningar. Tyra har just haft valpar så jag var väldigt tveksam till att starta. Yes låg på andra reservplats. Hade hon varit första reserv så hade jag bytat hund. Tur jag inte gjorde det.


När vi kom till tävlingsplatsen dag1 var Tyra helt toppad.Hon kunde inte gå i koppel utan hoppa framför mig så jag trampa på henne  och snubbla. Band henne och Yes vid bilen. Då käkar hon koppel. Hallå!! Mina hundar gör inte sånt.

På vägut till pinnen går hon nästan en meter framför. Nersänkt och het. Så fort jag tänkte en tanke ryckte det i hela hunden....vill i väg!!    Första utgången, går inoch ska skära. Lyckas få ut henne igen. Bra resten. Livlig flock så svårt att få henne att släppa på look backet, men på andra försöket gick det. Resten bra.

 I fråndrivningen kommer grannens djur och radar upp sig längs stenmuren så det gick fort genom grindarna, bara att styra. Vi utnyttja situationen och fick fullt i sorteringen   


Därefter kom en lång drivning med störningsgrejor som en traktor och sinkor och enbuskar förståss.

Vid fållan hade vi en stökig kviga så det gick så där. Men Tyra slet verkligen och in kom hon tillslut.


Bästa Tyra var så slut. Hon la sig med benen rakt bak, vinglade av banan i och i vattenbaljan. Sen spydde hon.

Snacka om att hon gjort sitt yttersta. Verkligen. Telefonen ringer! Vi leder!!

 

Dag två, Tyra trött och stel, men frächar till sig efter en stund. Tillräckligt för att tagga upp och hoppa framför mig...

Vanligt hämt, med djuren gömda i enbuskarna.

På väg ut tillpinnen vill Tyra tvunget gå vänster. Envisare är jag och skickar höger. På väg att skära.IGEN Får ut henne och tappar bort henne. Får syn på utställar hunden och tror att det är TYra haha. Djuren rör på sig men hunden lyder inte. Skarpt ligg och vänster på norska...tjoff så var djuren tillbaka i enbuskarna. Tyra löd hela tiden men jag så henne inte. Duktig vovve, dålig förare.

Sen var det lite si sådär ett tag. Men vi kom starkt på slutet. Sortering, lång drivning, fålla in å ut och lastning.


Trodde inte vi skulle vinna men de gjorde vi. Duktiga Tyra.


En riktigt rolig tävling. Hoppas det fortsätter att arrangeras.


Till helgen blir det fårtävling med änglarna. Så jag våldgästar Linda JOnsson i morgon, så vi får känna på lite lätta får innan det är dax.



Slutskrytet!!





Ovido - Quiz & Flashcards