My Nr One

Alla inlägg under december 2012

Av Marie Ekdahl - 29 december 2012 19:46

Inte mycket att skriva om. Önskar jag hade samma motivation och energi som alla andra. Just nu bara trött och ointresserad...


På jobbet blir gammalt nytt   Kalvarna trivs finfint. Skönt med pigga kalvar   

Tyra har varje dag kamp med en ko som vägrar ge sig  Hon har stora spetsiga horn och hon siktar verkligen på Tyra. Feg som jag är så kallar jag undan Tyra. 


Fog är såld till mjölkgården på Öland som lånade honom. Han bor numera hemma hos den anställda och har det superbra. 


Har inte dragit igång med träningen än heller, men fick lite inspiration innan idag, så det kommer kanske. 

Nu ska jag göra det jag e bäst på: Ligga på soffan!!


Gott Nytt År 




Av Marie Ekdahl - 22 december 2012 10:05

Verkning i bregottfabriken. 

Har inte använt hund innan för det inte varit lämpligt. Mycket jobb på spalt och korna är lite speciella just vid verkning.  Nästan framme vis stolen, är ett litet "hål" som korna vill köra in huvudet och man får inte fram dom. Där ska jag har Tyra i morgon tänkte jag...

Men Tyra nöjde ju sig inte med det hehe.

Korna står på foderbordssidan, när jag kommer står dom med rumpan mot mig, så klart.   

Tyra går till höger i liggbåsen. Vänder ett djur. Jag möter upp ute på spalten. 

  Och Tyra trycker iväg kon. får aldrig gå ut på spalten (även om hon ibland ville) för att jobba, då skaderisken där är stor. Kan säga så att det var inte mot hunden korna vände....det var mot mig.

Tyra visade stort mod och mycket styrka. Cool lugn och utan minsta stress. Fan vilken hund jag köpt. Tänk. för lite mer än ett år sen hade hon aldrig sett en ko. Och en av dom första gångerna blev hon sparkad medvetslös (jag trodde hon var död). Men det är en annan historia...


Ett fräckt juver hitta vi när vi verka,   Det var fullt med affrokrull. Skulle fotat innan dom försvann, men Jenny var för snabb    Sen hade vi den som är kraftigast i besättningen  

Hon kom knappt in trotts att hon är nykalvad   


Igår fredag var Alma med å hjälpte mig på jobbet. Mata kalvar är det bästa hon vet.  


Gran kom in igår.  Inatt fick jag slänga ut katterna för dom attackera den. Imorse trilla den. Nu har jag bundit upp den. Den ska fan stå minst tre dagar till. 

Senare idag blir det samkväm, Mariette, Stina, å Vicky mfl kommer. Kul kul!!

Nu blir det ut å leva storbondeliv en stund.


Vi ses efter jul!!




Av Marie Ekdahl - 16 december 2012 18:39

Idag åkte Kiwi hem för att fira jul med familjen. Jag fick ju förståss visa honom lite. Nervös, typiskt mig. Börja med att han rusa in i flocken. Men sen så rätta det till sig. Han kan ju inte så mycket än. Men  höger och vänster funka ok. Det som inte satt var förståss ligg. Men framåt i olika positioner gick fint. 

Han gjorde några riktigt fina grejor så jag log inombords, men de orkar jag inte skriva. 

Tror han blir bra. 
kommer lämna över träningen till en mer rutinerad förare, då jag anser att Kiwi lite räcker tungan åt mig    

Hitta en dimmig bild.


 


En vecka kvar till jul och snön e snart borta. Vill ha en vit jul!!


Av Marie Ekdahl - 14 december 2012 19:35

Det är sorgligt. Kalle Anka som man har växt upp med. Aldrig har jag tänkt på neger eller jude när jag tittat på tomtens julverkstad. Kan tycka att eftersom det finns med, så betyder det väl att julklapparna ska till ALLA barn, oavsett färg, eller religion?? fel?

Tydligen har Disney amerika  följt läget i sverige och efter det tagit beslutet. Pinsamt. 

Och pepparkakorna då?

Finns ju inte ord. Var är vi på väg. 

Är inte detta kultur för oss?  Ja vår kultur är ju löjlig enligt Mona Salin...

Visste ni att boken Tintin i Kongo plockades bort från flera bibliotek i landet. 


Har allt detta med det mångkulturella samhället att göra? 


Lite skrämmande, man plockar lite här och lite här. Hur ska det sluta. Vad kommer finnas kvar. Ska vi vakna till böneutrop på morgonen? 

Tittar på nyheterna nu. Hemlösheten har minskat. Det är ju fantastiskt   


Lite svammel från ensam storbonde som älskar pepparkakor, negerbullar och julskinka!!




Av Marie Ekdahl - 12 december 2012 19:47

Ja provsvaren visar att hundarna INTE har någon smitta. Skönt. 

  Men man kan aldrig va nog försiktig. Tyra i det lilla tassbadet. Brukar ta det stora men det fukna me detta me. Duktiga Tyra    . Hon ser inte klok ut just nu. Tappat all pälsen, ser nästan klippt ut. Löp närmar sig väl på henne.


Tyson fick va med mig hos fåren idag   Tyckte det va superkul, fast han visst nog inte vad vi gjorde hehe


Vad är det för särskillt med 12-12-12, Många som gifter sig å så. 

Har inte mycket att skriva, bjuder på en bild . GLADA KOSSOR!! som ju undrar vad jag sysslar med     

Av Marie Ekdahl - 10 december 2012 20:22

De var dom skattepengarna de. Betalt bla Hyran till Öved för januari-12, som den som fick bo där den månaden lovade att betala. Men de kunde man ju se sig i stjärnorna efter, det också. Parasit!  Så jävla surt, å det skiter jag i att jag skriver här   . Men är man en idiot som jag å tror gott, så får man skylla sig själv. Kommer aldrig att lita på någon, eller släppa in någon i mitt liv igen. 

Men tack Ingrid och Lars för allt. Ni har verkligen haft tålamod med mig. Det betyder verkligen mycket.


Inte gräva ner sig nu.

Helgen har ju varit fantastisk. Köpt 12kubik ved som jag fick hem.   Tyra och Yes vill gärna hjälpa till. Alla hjälpte till så vi fick in den innan snön kom. Alma, Mini och Stefan. Ni är bäst.

Senare kom Vicky och Birger på glögg och en bit mat. Trevligt. Mariette och krister skulle me kommit men deras kalla lösdrift var djupfrösen kan man väl säga    


Söndagen bjöd på skidskytte, alpint och kortspel med barnen. Kan knappt bli bättre. Blåste ju och snöa massor ute.


Måndag morgon börja med att jag körde lite fast   . Dåligt att peugoten inte tar sig genom den drivan   Fick ringa min snälla chef så kom han och grävde fram mig. Hem kom jag inte sen så jag fick låna traktor.   Tyra tyckte det var lite spooky att åka. 

Väl hemma tog storbondeliv vid. Alla djuren fick lite extra omsorg och kärlek. Fåren verkar trivas i alla väder   . Inte går dom in för lite snö.   Kiwi fick äran att ta in fåren när dom skulle få kraftfoder. Gick superfint. Varför går han inte alltid så?? 


Nu har jag tryckt i mig en ask Marianne (inte dom gula). Sååå gott, slipper jag laga mat. Julskinkan är redan slut så de blir till att göra en till. Mums. Jag var ju grym på det. Ja på det också!!


Ensam är stark!!

Av Marie Ekdahl - 6 december 2012 19:35

När dom släppte filmen Olof Palme, då visade det sig att Mini inte visste vem det var. Men för fabian unge, har ni inte lärt er det i skolan (hon går i 9an). Nää svarar hon och jag förklarar.

Idag kommer hon hem och säger att so-provet gick bra. Meeeeeennn, på frågan: Vem är vår stadsminister?

Så svarar ungen: Olof Palme   

Suck!! Hon förknippa i varje fall stadsminister men namnet. Inte illa det.


I förrgår var Paula här och tog mv-prov. Gick jättebra. Hon var grym på att hitta ådran i all ullen. Impad!

Skönt när det kommer någon som är lugn och sansad. Går ju så lätt då   

Sen hade vi trevlig fika och massa tantsnack. Kul!


Tyra är med på jobbet igen. Hon hjälper mig när jag spånar och grejar. Kan säga att hon e verkligen het på gröten.

Fina Tyra vill inte va hobbyhund.   

Yes får va hobbyhund. Hon trivs me det, men hon är ju inte så gammal. Även hon väldigt het idag he he- Då är hon som finast.   Cool bild 

Tyson och Kiwi händer det inte mycket med. Lite paus kan man kanske kalla det.


Fog-info: Sandra och de andra är väldigt nöjda och han ser ju välmående ut    


Men vad är inte bäst för en bc. Jo jobbet!! Så klart!!


I morgon kommer Alma och det ska va skönt att va ledig. Dock kommer det 12kubik ved som ska in.


Bara skit på tv ikväll   . 


Trevlig helg alla!!









Av Marie Ekdahl - 3 december 2012 15:30

Ja då är en jobbe helg till över. Gått fin fint. Är ju mysigt att gå upp på morgonen nu när det lyser så fint o alla förnster. 

Första advent är över och endast tre kvar   Lilla tomten där ute tändes oxå   

Blir lite pyssel när kylan kommer. Vattenslangen till fåren frös ju, fast det visste jag ju innan. Så bara till att bära   men vad gör det. Fåren verkar trivas ändå. I morse var det -12 och skitskön luft. Alla låg ute när jag kom hem.   fina är dom. Gillar dom verkligen.  

Andra som inte vill va ute nu är dom äckliga odjuren: mössen!! När jag flytta in för ett år sen tog jag 5-7st om dagen på diskbänken. Lika många under vasken. I är har de vatt i väggarna och sånt, fram tills just nu, när jag mötte en på bänken    Hjäääälp. Kollade under vasken och jadå, här har vi också vatt. Död åt er!!

Nu tar jag in min utekatt. Hon e grym!! Hon tar större saker så dessa små kan inte va problem för henne.

Anala är ju lite liten än...


Fan slocknat i pannan, därför det e såååå kallt här nu.


Drumlans Tyra hon vägrar skita när vi e ute å går. Fick tag i en klick i helgen, men den e ju djupfrösen nu. Jaja bättre än inget. Bara komma ihåg att ta med dom i morgon. Tyson och Yes bajsar ju ofta och gärna nära en, det är ju inget svårt. 


Någon som vet om fotbad med virkon är ok för tassarna??


Har nog hittat en reservhane till tyra om jag inte kan åka till norge. Helst Jimmy, men man vet aldrig. Jag är ju inte den som har tur med sig precis. 


Nu ska jag ut å hitta Katti, hon blir nog glad att få komma in. Glömde säga att jag älskar Coca colas julreklam.



MERA SNÖ & MERA JUL!!!


Måste tillägga att mina kaktusar är nere i källaren nu. Hoppas dom klara sig   






Ovido - Quiz & Flashcards