My Nr One

Alla inlägg under november 2014

Av Marie Ekdahl - 8 november 2014 18:51

Mörkare och mörkare nu, men inte klaga. Vi har ju hafte en riktigt fin höst   

Händer inte mycket. Varit med Yes på nöttävlingar i småland. De gick ju sådär. Andra dagen va hon fin att köra och hon jobba riktigt bra på en stökig flock. Men med stökig flock har man inga linjer så poängen blev inte så höga. 8a sluta vi. Nöjd med min hund! Yes blir ju mer och mer Almas hund nu så vet inte hur mycket jag kommer tävla henne. Får se. Lite svårt att släppa  henne...!!


Som ni alla vet vann ju Tyra Nöt-Sm. Grym den hunden!! Vi kommer framöver inte tävla mer nöt. Är hon fräsh startar vi sm. Ska hålla mig till denna planen hur sugen jag än blir.

Tyra har slitit hårt sista tiden. Mjölkat kväll. Totalt jobbar hon ca 7timmar då. Av tio kvällar mjölka hon sju. Detta sliter mer än man tror (har vi kommit på). De jag vill få fram av detta är att hon inte visat någon symptom av ryggen. Jiipppiii säger jag!! På måndag ska vi till Stefan så då får vi veta om jag lyckats bygga upp hennes muskler som jag skulle. Hoppas. Då blir det valpar    (till våren) Sista kullen.  

Sen är det ju så att det kostar att ligga på topp, i det här fallet, två framtänder..


Nästa kapitel. Sushi. Som jag ägnar allt för lite tid åt. För att trösta mig själv har hon fått jobba lite med korna. Mest småjobb. Och en kväll när tyra vila fick hon rycka in. Jag hjälpte henne och tillsammans fick vi ganska bra flyt. Sen fick hon jobba två kvällar inne i gropen med att trycka ut korna efter de är mjölkade. Efter ett tag fixa hon det fint. Lite jobbigt med alla ljud bara. Men hon vande sig.

Normal träning har vi inte hunnit med.Hon har ju haft en hormonperiod tror jag då hon promenera mig lite på nerverna...som en unge kan va ibland. Vi har tagit oss genom det nu    

I dag fick hon kolla betesdjuren. Jag filma lite om någon vill se hur hon jobbar. Två filmer. En när hon hämtar och en annan. Ingen höjdarkvalitet men de går att se (blir bara lite yr hehe)

Ska skärpa mig med träningen. Tycker att hon växer sakta men säkert och ibland gör hon whaoo whaoo saker. Vi får se, men det kan nog bli bra i slutänden. I början på december ska hon röntgas, och jag hoppas förståss på bra höfter. Det blir ev någon ik1 i november också. Spänande.    


Sen har vi den vilda och hungriga Gabriel, eller Gabe som han heter. Tuff valp. Ska bli intressant och se vad det kan bli.        

Det var väl allt tror jag.

Några av dessa fåren ska jag nog sälja om någon e intresserad   Försöker att inte ha så blandat. Pälstackorna har ju fått en kille så de blir fler sånna förhoppningsvis   




Ovido - Quiz & Flashcards