My Nr One

Alla inlägg under juni 2013

Av Marie Ekdahl - 30 juni 2013 20:00

En helg till med nöttävlingar avklarad. Kan ju inte annat än vara glad i Yes. Så ung och oerfaren. Det var inga bra förhållanden dag ett. Djur som inte förstod att "hunden visar vägen", ingen fick in dom i fållan, tiden tog slut, osv

Men det var nästan samma för alla. Jag blev försåss nervös och illamående (varför??) 

Det börja med fålla ut, och man är två hundar och fem människor som ska ha in djuren i fållan. När man då står vid startpinnen  och ser djuren trycka hund, vinna mark och vägra gå, då blir jag nervös. Men trots detta var vi med i toppen. Sluta 4a. Och jag har lär mig att Yes kan trycka djur i flanken!! Ännu en gång underskattar jag min hund. Skäms på mig.   (foto: AnnaKarin Gustafsson)

Idag var det mer mitt fel att det gick åt skogen. Slutade 7a, med dagen bästa fålla in!! Och när vi gick av banan kom Larry fram och sa. -Vilken snygg delning Marie, roligt att se. (Då växte jag)

Vågar nu säga att Yes är klar för Nöt-sm med 25p Hon ligger överst på nn1-cupen med 30p men den får hon ju inte starta. nn2-cupen ligger hon 10a, men kommer bli nerputtad. Men vad kan man begära   Nu ska vi börja träna!!


Wille vann idag nn1 och igår kom han...ahh vet inte.   Här är dom superföräldrarna!!


Har hört att det även gott bra för "släkten". Tyke-pappan kom 4a båda dagarna i södertälje

Cheviot Mick (Yes pappa) kom 2a idag på samma tävling. Är inte helt 100 på dessa resultat, bara nästan.


Skulle kunna skriva massor om helgens tävlingar. Är missnöjd med en del saker och det är jag inte ensam om!! Tråkigt för de som drabbas. Väldigt tråkigt. 


Jack är här igen och han ser såklart superfin ut. Kommer traggla i 25an  fram till skörd, sen är han nog mogen fältet.

Fåren är på bete. Dom verkar trivas som fisken där. Skönt för dom   


Nu orkar jag inte skriva mer. 

Av Marie Ekdahl - 26 juni 2013 10:02

E hon inte fantastisk. Min egen lilla Yes. 2,5år och just haft valpar. Vi gör sex starter och får fem medaljer. 

Börja lördag och söndag med nn1 och nn2 båda dagarna. NN1orna vann vi och på NN2 kom vi trea och tvåa. 

På söndagkvällen stod jag ju då inför valet:nn1-cup eller nöt-sm. Men reglerna för antalet startade nn2or var lite luddigt. Är det inom kvalperioden eller ända fram till cupen. Ingen visste så jag valde nöt-sm. Tog därför bort henne från ettorna i dingle. Tur det för hon var verkligen helt slut, och ätit lite dåligt och halvtaskig kondis. 


Det gick bra även uppe i dingle. Trea dag ett utan poäng i sortering. Detta brukar va min starka sida, men inte Yes. Haha, den ängeln har ju aldrig gjort det. Men nära nära skjuter ingen hare. Tid ute sortering. Men ute på fältet var hon fin. Harmonisk och lyhörd. 

Dag två. Två stökiga kvigor som bara ville dra, gjorde att tiden tog slut ganska fort. En trött Yes sluta då 7a.              


Det har varit bra roliga tävlingar med många fina hundar. Annika och Sunny vann dag ett i dingle och det var verkligen en fin runda. Dom visa förstklassig nötvallning och väldigt god djurhantering. Blev nästan tårögd!! Bra jobbat.            

En annan hund som imponerade var Take Time Bet. Bettan. Dom har verkligen gjort framsteg. Fina Bettan som alla skrattade åt förra året.  


Nu blir det tre lugna dagar med valpköpare och valpmys. Sidlingarna har växt massor känns det som, fast jag bara varit borta fyra dagar.

Zikzak ska föresten också lämna oss. Han ska till Catarina Aggerstam i småland. Kul!! Hon är väldigt duktig med sina hundar Tindra och Lilo. Hoppas de ska trivas ihopa.


Ska även hämta nya får och köra ut får på bete. Ta hem några till 25an som jag kan ha till Boy.


Idag och i morgon hejjar vi på Grymlingpappan Wille som är på nöttävlingar och i helgen hejjar vi på Tykepappan som kör ik2 i södertälje. Tror även Mick och Yoei är där. Hejjar på er också.


Kryper ner till Alma i soffan nu. Tack Mamma och Mini för ni passat djuren, tvättat och städat. Ni gör det möjligt för mig att åka.  

Av Marie Ekdahl - 19 juni 2013 21:11

Nu är här bara en kvar i Abbzkulle. Sorbus. Han tar ska åka med mig till Dingle och där blir han hämtad för att sedan landa på åland. Det blir liksom tomt på något sätt. Men snart är Sidlingarna så stora att dom kan va med ute.
Lilla Star växer inte fort. Men hon är en riktig piggelin. Hoppas hon fortsätter med det. Hanarna är dubbelt så stora.

För Yes väntar tio starter på en vecka. Se hur det ska gå. Hoppar kanske över någon start. Tycker inte hon är i riktig formän. Vi får se.
På jobbet har hon det tufft. Jag tar sällan in korna från hagen. Men idag skulle jag å Yes göra det. När jag skicka ut henne sprang ju korna efter. Puckon!!! Jag gick ju klart ut och hjälpte henne. Hon fixa det fint. Någon fick sig en näsbränna om man säger så.
Djuren på bete börjar vänja sig vid hund så det går bättre å bättre.
Hon fick däng av en sinko i måndags.
Ja ja lilla Yes e duktig vovve. Men ibland skulle man haft en som man inte är sååå rädd om. Jag är kanske löjlig men yes å tyra är jag så rädd att det ska hända något.

I morgon ska jag och Yes tilm Stina och hjälpa dom att samla och lasta djur. Se hur det går.

Nästa vecka semester!! Så skönt. Blir midsommar i laholm med tävlingar lördag å söndag. Sen vidare till dingle på tävling. Vila någon dag och därefter tävlingar i kristianstad. Ska bli kul.

Har fått en ny hund. Take Time Boy. Efter Tyke. Han är ett år. Spännande.

Jack kommet också tillbaka för mer träning nästa vecka.

Tyra blir troligtvis Minis arbetshund i sommar. Så roligt. Mini ska jobba på mitt jobb och där vet ju Tyra vad som ska göras.

Fåren ska iväg på bete en bit bort. Bara fem hemma i 25an.

Trevlig midsommar alla.

Glöm inte att det finns valpar här om någon blir sugen.

Av Marie Ekdahl - 9 juni 2013 21:23

Ingen bra start på tävlingssässången alls. Kom till tävlingsplatsen och är så nervös så de finns inte. Strulat i hämten en tid, men fick väldigt bra tips av Jonas här om dagen. Dom funka super, så för att känna mig säker la jag henne i utgången. Hon slog fint och kom på hyfsat djup. Fåren bara sprang. Precis som för alla andra. Yes fick panik, jag me förmodligen. När fåren var hos mig, var Yes långt långt bort. Två vänster blev rakt fram. Då drog fåren och jag tacka för mig. Ett bra beslut som jag inte ångrar. De var för svårt för oss helt enkelt. Förhoppningsvis nya tag. Vill gärna köra lite fårtävlingar också.


Nu till det bra med denna dagen. Invallning av tävlingsdjuren hos Mariette. Och Yes hon impa på mig kan ni tro.Hon visa stort mod och uthållighet. Hon tappa huvet en gång då singla hon ut en kviga. Inget allvarligt alltså. Duktiga duktiga Yes. Inga djur drog från henne. Hon kunde hålla ut och möta upp kvigor som ville dra. Vända dom och ta dom in i flocken igen. Jag var dock noga med att stötta henne hela tiden. Tror det lönar sig. 


När jag kom hem hade bästa Mini och Stefan städat och fixat   Så gulliga dom är. 


Nu är jag megatrött. Sova sova sova. I morgon bär det av till Kvarnby för lite träning. Yes kommer va helslut, får bli någon dag vila efter det.


Abbzarna är klara för leverans. De som åker först 4 st var ua på besiktningen =) alltid skönt.

Av Marie Ekdahl - 4 juni 2013 16:16

Äntligen en riktigt varm dag. Älskar verkligen solen och värmen. 

Närmar sig tävling, fårtävling. yes e inte i fårform, det känner jag ju. Idag skulle vi snabbt å lätt skilja ut två sinkor och ta in dom. En gick bra. Två gick...tillslut. Hon ville inte in. När vi var nära grinden vände hon å drog. Yes efter.

Detta går illa tänkte jag och skrek ligg. yes lägger sig. Kossa ner med huvudet och manglar Yessica. Fan me var min tanke. Men upp igen och iväg. Skickar Yes runt flocken och själv dundrar jag in och i galopp sorterar vi ut apan. Framme vid grinden var det bara hon kvar och ut med henne och in i boxen!! wiiiiieeee va bra vi är. Detta sorteringssätt kommer förmodligen aldrig att funka fler gånger haha. Yes verka inte skadad utan jobba på med gott mod. 


Solat en stund och klippt gräset och vattnat fåren. Så har min dag sett ut. valparna är förståss också rastade. Flow har hängt med mig hela eftermiddan. Lite dampig är han allt...därför han stanna här kanske.


Fick ett bonuslamm i lördags. Inte fel. Ett tacklamm blev det. 


På torsdag kommer veterinären till Abbzarna. Sedan kommer dom snart att börja lämna dom också. Kommer bli tomt igen. Tar ju ett tag innan Sidlingarna drar igång. 


Nu blir det en dusch, sen ska jag ner till Kåseberga och träna. Japp träna på får!! De behövs.

Missar Hart of Dixi!!






Ovido - Quiz & Flashcards